Van de kanalen naar de rivieren!

19 juli 2017 - Lyon, Frankrijk

Ja hoor, dáár zijn we weer! Dit verhaaltje komt op 19 juli vanaf Lyon, waar de Saône overgaat in de Rhône.

De laatste keer waren we gebleven in Sillery, een klein dorpje net onder Reims. Dat was een veilige plek om de boot onbemand achter te laten vanwege de bruiloft van Maaike en Michiel in Sevilla. Nou ja...op de nacht voor ons vertrek werd de wasmachine en droger uit de capitainery daar gestolen! Maar goed, de taxi was besteld, de trein vanuit Reims gereserveerd en op 21 juni vlogen we vanuit Orly, Parijs, naar Sevilla. Daar bleven we een nachtje, om de volgende dag in ons huurauto'tje naar de trouwlocatie te rijden. Was prachtige route. Daar hebben we drie dagen mee gefeest met het bruidspaar en de andere circa 80 gasten. Het was een heel mooi, liefdevol en goed georganiseerd feest en we waren heel blij, dit mee te mogen maken! Dat Joep op zijn voor ingewijden welbekende manier nogal stond te stuiteren bij het spetterende dansfeest 's avonds,  nemen we allemaal gewoon voor lief!!! De bijgevoegde foto's laten een stralend bruidspaar zien en de prachtige trouwlocatie Cartuja de Cazalla.

De 26ste waren we weer terug en de boot was in de goede staat waarin we haar achter hadden gelaten. Dus we konden weer verder! Via het Canal Entre Champagne et Bourgogne, waar we nog vele sluizen te gaan hadden. Op zich een mooi kanaal, maar we hadden nogal last van de vele waterplanten, die om het roer en in de schroef draaiden. Joep, niet voor een kleinte vervaard, dook dan het kanaal maar weer in, om het weer los te trekken. Onderweg werkte één van de sluizen niet en konden we dus niet verder. Met een Deen, een Engels echtpaar en een Nederlands stel hebben we het ons gezellig gemaakt met een gezamenlijke barbecue. Sasja en Ekko, de Nederlanders, hebben een prachtig schip en varen met gasten. Voor eventuele liefhebbers: googel op Cinclus. Dat is de naam van het schip. Een leuke bijkomstigheid was ook, dat we samen met Jens, de Deen, op de vouwfietsjes zijn gestapt, om 9 km verderop de Tour de France voorbij te zien komen!! En de volgende dag konden we weer verder. In Chalon-sur-Saône vonden we een ligplaatsje in de haven. Joke en Bjorna wonen daar dicht bij en zij kwamen gezellig aan boord, met hondje Cathy mee! Het is een mooi oud plaatsje, waar we later quatorze juillet mee konden maken, met vanuit het kuipje zicht op een prachtig vuurwerk!

En toen kwam de Saône in zicht. Ik moet zeggen, we waren toen ook wel aan wat ruimer water toe, met wat meer reuring, hogere vaarsnelheid en aanmerkelijk minder sluizen! De laatste paar dagen hebben we hier heerlijk onder de stralende zon gevaren. Nadat we uit Spanje zijn terug gekomen hebben we 575 km afgelegd met  daarin 144 sluizen, In totaal hebben we nu 1250 km afgelegd met 244 sluizen.

Nu zijn we toe aan een terrasje en morgen gaan we Lyon een beetje verkennen. Dan de volgende etappe over de Rhône, nog circa 300 km, naar de Middellandse Zee. Graag weer tot later!!

1. Kees en Ellen:
    19 juli 2017
    Mooie reportage en foto's, gedeeltelijk meegemaakt, nog veel vaarplezier! liefs van ons.
  2. Johanna:
    19 juli 2017
    Allemachtig al die sluizen!!!!! Maar het klinkt als een goed geoliede machine, jullie op dat mooie schip en het IS ook nog zo, ik zag het met eigen ogen ! Behouden vaart op de verdere reis !
  3. Renée Nieuwenstein:
    19 juli 2017
    Het klinkt als een droomvakantie! Geniet er nog maar lekker van!
  4. Karin Rodenstein:
    Wat een belevenissen.
    Geweldig. En nu Spanje nog.
    Behouden vaart.
  5. Agnes en Hans:
    20 juli 2017
    Hallo Marjo en Joep.
    Wat een mooie verhalen over jullie tocht en belevenissen. We zien jullie genieten. Behouden vaart verder. Groet Agnes en Hans
  6. Wieteke:
    23 juli 2017
    Oh jongens wat een heerlijke foto's!!! Zo fijn te zien dat jullie zo genieten;)!! Wij als thuisfront vinden het wel weer tijd worden dat jullie thuiskomen, maar dat geheel terzijde;)!
  7. Marijke & René:
    23 juli 2017
    Leuke foto's van de bruiloft in een prachtige stad! Jullie zien en beleven ontzettend veel
    ook lekker als er even geen sluizen zijn!!
    Een mooie vaartocht verder.
  8. Jan Stroomberg:
    2 augustus 2017
    Geweldig wat jullie doen, mooie foto's en verhalen. We genieten ervan. Voorspoedige reis verder en geniet.
    Groeten van Jannie, Thea, Piet en Jan
  9. Ben Diender:
    5 augustus 2017
    Mooie reisverhalen nicht ga zo door nog veel vaarplezier, ik blijf je volgen
    Groet neef Ben Diender en Anneke
  10. Willy Kamerling:
    17 augustus 2017
    We zijn benieuwd waar jullie nu zijn. Bij het lezen van dit verslag zijn jullie in Lyon. Het is intussen een maand later. Nu echt op ruim water? De foto's zijn wederom prachtig, ook van de mooie huwelijksplechtigheid in Spanje. Mooie jurk Marjo en mooi slank hoor!! We kijken nu weer uit naar het volgende verslag, Goede vaart!!