De laatste etappe voltooid!

7 september 2017 - Dénia, Spanje

Ja hoor, dáár zijn we weer, nu voor de 4e én laatste keer!! Want we zijn er!! Op 2 september 2017 zijn we in goede gezondheid, heel tevreden én met een onbeschadigde boot in Denia aangekomen!

Op de rivieren waren we van die vervelende waterplanten in de schroef af en de motor liep als een tierelier, het weer zat mee en de stroom ook! Op de Rhône, bij Aramon, hadden we een leuke ontmoeting met Robert-Jan en Marijke Hamel, die ik (Marjo) ken uit Abidjan en die al járen met veel plezier in Uzes wonen. Was fijn om ze na al die jaren in weer eens te zien.

We wilden op tijd, rond 1 augustus, in Port Napoleon in Zuid Frankrijk zijn, waar de mast weer op de boot zou komen. Vóór Port Napoleon hadden we de allerlaatste sluis. We hadden er inmiddels 249 probleemloos gehad, dus die laatste zou toch geen probleem zijn. Dáchten we. Ruime sluis en we lagen er alleen in! Dit was het voorportaal voor de Middellandse Zee, waar we glunderend naar uitkeken! Alleen hadden we even buiten de Mistral gerekend, met draaiwinden en die dag windkracht 7! Het ging niet goed, we hielden de boot niet, met als resultaat dat we uiteindelijk achterstevoren de sluis uitgingen! Een ietwat pijnlijke entree, daar in de Méditeranée!! Maar buiten geknakte trots, geen schade!

De mast was keurig op tijd bezorgd door van de Wetering en wij konden aan de slag. Nadat de mast er op was getakeld was het nog wel een hele klus om alles weer goed getrimd en aangesloten te krijgen, maar dat is allemaal mooi gelukt. We waren nét klaar met die klus toen Mieke en Peter gezellig 'n paar dagen in Zuid Frankrijk langskwamen. Met hen vroegen we ons tijdens de borrel af of dit nu nog vakantie kon worden genoemd of het begin van een nieuwe "lifestyle", als pensionado's! Dat laatste toch maar, besloten we. En Peter vond de meloensoep met coquilles érrug lekker!

Daarna kon de zeiltocht beginnen. Eerst een stuk langs de Franse kust en daarna Spanje in. Met het Frans konden we wel voldoende uit de voeten, maar in Spanje bleek toch wel dat we nog zwáár onvoldoende lessen Spaans hadden genomen! Dúidelijk verbeterpuntje!!

Vlak voor de haven van Sete werden we verrast door een snel opkomende dichte mist, die daar bij warm weer soms kan voorkomen, zoals we later hoorden. Maar met radar en de GPS-plotter konden we andere schepen ontwijken en veilig de haven in lopen. Daar was de mist gelukkig minder dicht zodat we veilig konden aanleggen.

Barcelona hadden wij ook aangemerkt als hoogtepunt, maar dat liep anders dan verwacht. Want tijdens ons verblijf, was daar die akelige terroristische aanslag, waarbij 14 doden en 120 gewonden vielen. We prijzen ons zeer gelukkig, dat we niet net op dát moment op die plek op de Ramblas waren. Maar de lol was er wél uiteraard wel meteen af.

Met een paar tussenstops in grote havens kwamen we aan in Valencia, waar we een mooi plekje vonden in de Noordelijke haven, dicht bij de stad. Daar zijn we een paar dagen gebleven en hebben genoten van die mooie stad. De volgende stop was Gandia. Daar kwamen Rio en Paul en Linda en Suus en hebben we alvast een voorschotje genomen op de aankomst in Denia. Gezellig aan boord geborreld, mét champagne ook op hun 40 jarige!!! jáwel!! huwelijk, en samen op een mooi plekje aan zee gegeten. De dag daarna waren de golven wat minder hoog en konden we, in gezelschap van Linda, de laatste 15 mijl afleggen. Met twee reispilletjes heeft ze zich kránig gehouden!!

We hebben genoten van deze reis. De afwisseling van varen over kanalen, rivieren én zee vonden we mooi. Van het zeilen op zich hadden we ons iets méér voorgesteld. Dat kwam omdat we naar het zuiden wilden, en de wind zat vaak niet in de voor ons goede hoek zat. Soms te harde of te weinig wind. Elke zeiler zal het herkennen! Ná de rustige wateren op de kanalen en rivieren gaf de vaak forse deining op zee weer een nieuwe dimensie. En dan merk je toch, dat je lijf daar wat minder tegen bestand raakt. Zelfs Joep's lijf een beetje!!! Maar een béétje hoor!

En nu hebben we een mooi plekje in de haven van Denia, waar we helemaal blij en trots aangekomen zijn. De komende 20 dagen gaan we uitrusten, wat bootklusjes doen en verder genieten van het schitterende weer, de Spaanse wijn en heerlijke tappa's.  En Denia en de directe omgeving verder verkennen en genieten van het gezelschap van vrienden en familie hier.

De 26ste september vliegen we terug en verheugen ons er ook op weer thuis te zijn. In het komende jaar, of misschien wel jaren, gaan we verder uitzoeken of we hier mooi kunnen zeilen bij de Balearen en wat meer naar het zuiden. Ook moeten we de mooie ankerplaatsen nog gaan ontdekken. En mochten we jullie enthousiast gemaakt hebben, kom dan eens gezellig de kant van Denia op!

Voor nu, hartelijk dank voor het meereizen en graag tot ziens in Nederland of Spanje!

De reis van Zwolle naar Denia hebben we afgelegd in 118 dagen, waarvan 67 vaardagen. De totale afstand is globaal 2450 km, zodat per dag gemiddeld 37 km is afgelegd (op de rivieren en kanalen gemiddeld 32 km per dag en op de Middellandse Zee ca. 50 km).

1. Frederique:
    7 september 2017
    Wat een gave reis!! Maar vind het wel weer gezellig dat jullie weer naar Zwolle komen!!
  2. Tineke:
    7 september 2017
    Wat heerlijk dat alles zo goed is gegaan.Maak Denia nog maar even onveilig en tot bels in Zwolle.
  3. Rob & Yvonne:
    7 september 2017
    Jullie reis is ook voor ons 'n belevenis geweest. Wat een onderneming ! Geniet nog een aantal dagen van de zomer in Spanje, hier begint de herfst al. Wij schuiven die vanaf volgend weekend twee weken voor ons uit; gaan dan naar het zuiden van Frankrijk. We houden contact.
  4. José:
    7 september 2017
    Geweldig, deze vaartocht en ervaring. Jullie hebben het er goed afgebracht en wij hebben kunnen meegenieten. Jullie verslagen en foto´s zijn heel leuk. We gaan het missen. Maar als jullie terug zijn in Nederland gaan we het in geuren en kleuren horen en zien. Geniet nog even van het Spaanse.
  5. RIO en Paul:
    7 september 2017
    Wat heerlijk dit reisverslag. Leuk om te lezen. Geweldig dat we nu zo dicht bij elkaar zijn in het Spaanse. Morgen gezellig de markt in Denia en over een paar weken de markt in Zwolle. Zo hadden we dat toch in gedachten Mar als we later groot zijn.de herfst begint hier nog lang niet hoor. Liefs RIO en Paul
  6. Wieteke:
    7 september 2017
    Wauw! Super trots op jullie!! Zo knap gedaan. Maar Marjo, serieus...na 118 dagen dekt het woord vakantie nét niet de lading. Lifestyle it is! En hoe fijn;)!
    En Rio en Paul, nog van harte!! Lekker genieten daar met z'n allen en dan 'hup' snel weer naar Zwolle!!
  7. Harmke:
    7 september 2017
    Prachtige foto's bij mooi reisverslag. ..dank voor delen...
    En wat een leuk nieuw kapsel !
  8. Marijke & René:
    8 september 2017
    Wat een geweldige prestatie en een super mooie reis. Jullie hebben een prachtige plek in Denia. Nu nog even genieten van de zon, zee en de tapas met lekkere wijn.
    Tot in Nederland, Liefs M&R
  9. Jan Stroomberg:
    12 september 2017
    Prachtig verhaal weer. Jullie genieten uitbundig en terecht. De Middellandse zee is mooi, jullie zullen in de toekomst nog diverse reisjes maken Vanuit Denia denk ik. Groot gelijk geniet er van.

Groeten vanaf de Engelsmanplaat

Jan.